Nainen autokaupassa osa 2 – näin Avarea auttaisi kauppiaita myynnin kasvattamisessa

Asko Juvonen Analytiikka, Asiakasanalytiikka, Asiakaskokemus, CEx, Customer experience

Nainen autokaupassa on arvaamaton – mutta vain yksilönä. Kun riittävän isosta joukosta erilaisia naisia (ja miehiä) kerätään tietoa autokaupan järjestelmiin, alkaa identifioitua keskenään samankaltaisten kuluttajien joukkoja, joiden käytös on johdonmukaista, jopa ennalta-arvattavaa.

Asiakaskunnan ’viipalointi’ pienempiin osajoukkoihin avoimista lähteistä saatavien taustatietojen perusteella on hyvä lähtökohta asiakassegmentoinnille. Ymmärrys asiakkaan käyttäytymisestä jää kuitenkin ohueksi, mikäli tietoa ei rikasteta.

Kun asiakastuntemusta syvennetään vaikkapa liikkeen verkkosivuilla tapahtuvan navigoinnin perusteella, saadaan segmentointiin uusia ulottuvuuksia: oletko käynyt sivuillamme? Kuinka usein? Milloin viimeksi? Kauanko käytit aikaa? Mitä linkkejä klikkailit? Tutkailitko aina uudestaan ja uudestaan jonkin tietyn merkin ja mallin detaljeja?  Yhtäkkiä ”nainen, ikä N, ajaa X:llä” kasvaa ulos stereotyypistään, vaikkapa hyvän ostopotentiaalin ”Golfaavat ekotietoiset”-segmenttiin.

Myyjän mahdollisuudet senkun paranevat, kun taustatietoja ja verkkokäyttäytymistä tarkastellaan yhdessä toteutuneiden kauppojen historiadatan kanssa. Kullekin asiakassegmentille voidaan laatia ennustemalli, jolla arvioidaan yksittäisen kuluttajan ostotodennäköisyys.

Autoliikkeessä toimitaan usein tässä ja nyt. Kun on kiire, kannattaa myyntiponnistelut suunnata kohti korkeinta ostopotentiaalia. Segmentointiin ja ennustemalliin pohjautuen voidaan toteuttaa reaaliaikainen asiakaspisteytys, joka päräyttää liikkeeseen astuvan asiakkaan ostotodennäköisyyden myyjän näytölle tai älylaitteeseen samantien kun asiakas on tunnistettu.

Annetaan analytiikan antamien faktojen lyödä kättä myyjän kokemuksen kautta tulevan intuition kanssa! Näin pohjustetaan hyviä kokemuksia asiakkaille, ja sitä kautta tilaussopimuksia myyjille.

Lue mistä kaikki lähti liikkeelle – Nainen autokaupassa osa 1.

Blogi-postauksetUutisia analytiikasta

Lue lisää osaamisestamme!Lue lisää palveluistamme!