Finprosta ei ole koskaan mitään hyötyä – pienen kasvuyrityksen positiiviset kokemukset

Päivi Karesjoki Finpro, TeamFinland

Pieni kasvuyritys tarvitsee Finpron/TeamFinlandin tukea

Julkisuudessa on syksyn aikana esitetty paljon kritiikkiä TeamFinland/Finpron toiminnasta, asiakkaiden tyytymättömyydestä ja tulosten heikkoudesta.  Tässä yrityksen toimitusjohtajan puheenvuoro, joka ei olisi kansainvälistynyt ilman TeamFinlandia/Finprota.

Hallituksen, työmarkkinajärjestöjen ja muiden julkisten tahojen tavoitteena on uusien työpaikkojen lisääminen ja viennin kasvattaminen.  Viimeksi syyskuussa Team Finland seminaarissa ministeri Kai Mykkänen julisti tavoitteekseen kaksinkertaistaa niiden suomalaisten PK-yritysten määrän, jotka toimivat kansainvälisillä markkinoilla. Olemme yksi näistä yrityksistä.

Avarea edustaa sitä yrityssegmenttiä, jota Suomi tällä hetkellä kaipaa. Olemme innovatiivinen vahvasti kasvussa oleva riskinottokykyinen ja -haluinen Suomeen uusia työpaikkoja luova yksityisesti omistettu yritys. Liikevaihtomme päättyneellä tilikaudella oli hieman yli 3,5 miljoonaa, operatiivinen tulos yli 10% ja henkilömäärä 30.  Kasvoimme viime tilikaudella 40%. Viime vuonna yrityksemme palkkasi aivan uusiin tehtäviin yli 10 henkilöä ja haemme jatkuvasti lisää hyviä osaajia joukkoomme. Meillä on kykyä ja halua kansainvälistyä.

Finpron rooli kansainvälistymisstrategiassamme on  ehdoton edellytys,  ilman Finpron/TeamFinlandin tukea ja palveluita, emme olisi koskaan pystyneet ja/tai uskaltaneet lähteä kansainvälisille markkinoille sellaisilla panostuksilla, joita nyt teemme. Olemme mukana Finpron Capitalize Your Knowledge (CYK) kasvuohjelmassa. Reilun vuoden aikana olemme osallistuneet aktiivisesti Finpron/TeamFinlandin tarjoamiin mahdollisuuksiin kuten yrityskohtaiseen kansainvälistymiskoulutukseen,  rahoitusmahdollisuuksien kartoittamiseen,  viiteen eri kansainväliseen alan seminaariin.  Näistä aktiviteeteista meille on ollut suunnattomasti apua, ei pelkästään kansainvälistymiskyvykkyyksiemme parantumisena, mutta myös konkreettisina asiakas- ja kumppanikohtaamisina, verkostoitumisena ja markkinointikanavana. Kokreettisia myyntihankkeita näistä aktiviteeteista on useita, olemme saaneet ensimmäisen asiakkaamme Englannista.  Tilikaudella 2017 odotamme vientimme kasvavan kolminumeroisilla prosenteilla.

Meillä ei olisi ollut  minkäänlaisia taloudellisia- eikä henkilöresursseja organisoimaan ja tekemään yllä mainittuja aktiviteetteja ilman TeamFinlandin tukea.  Kun suunnitellaan TeamFinlandin toimintaa tulevaisuudessa, toivon, että meidän rohkeiden, pienten, mutta ei vielä kansainvälisten (pörssiyhtiöiden) ääntä kuunnellaan.  Uhkana on, että ilman TeamFinlandin toimintaa, jäisimme pientä kasvua hakevaksi Suomi-yhtiöksi ja muistetaan, että kansainväliset markkinat ovat muutakin kuin peliyhtiöiden rahoitusta hakevat konttorit Piilaaksossa.