Datatiimin rakentaminen – Analytiikkatiimi & sen 5 roolia

Marika Uimonen Analytiikka, Asiakaskokemus, Avarea, Avareacrew

Keskustelin ystäväni kanssa joku aika sitten. Hänen piti HR-roolissaan kuvata tulevan data-analytiikkatiimin tehtävät ja niiden roolit. Sittemmin aihe on tullut vastaan useampaakin otteeseen. Monet yritykset ovat palkanneet ja etsivät jatkuvasti analytiikan ammattilaisia. Haluaisin nyt avata aihetta hieman tarkemmin. Ensinnäkin, yhden data scientistin palkkaaminen ei vie sinua pitkälle. Tämä henkilö hukkuu hyvin nopeasti töihin – yksittäisiin, yrityksen sisälle pirstaloituviin tarpeisiin. Toiseksi, business case-ongelma. Analytiikan osalta haasteen moudostaa halu löytää jotain uutta, mutta tätä tutkimusretkeä ei pystytä muodostaa business caseksi – aloittaminen on aina riski tuloksen kannalta. Hyvä case löytyy usein operatiiviselta tuotannon puolelta. Suurilla pörssiyhtiöillä onkin hyvät perusteet rakentaa datatiimi talon sisälle. Älkää kuitenkaan odottako saman tiimin pystyvän auttamaan samaan aikaan myyntiä ja markkinointia, taloushallintoa tai HR:ää ja samalla kehittää uusia palveluita ja ratkaisuja – e-hei.

Alla on menestyvään data-analytiikkaan tarvittavat roolit

5 roolia on hyvä muistisääntö:

  1. Tietovarasto & Teknologia -aivo. Tämä henkilö osaa eri tietokannat kuten SQL, NoSQL ynnä muut sekä ymmärtää niiden vaatimat arkkitehtuurit ja kielet. Hän on se perinteisemmän IT-koulukunnan kaveri.
  2. Big Data -aivo. Hän ymmärtää Big Datan vaatimia teknologioita kuten Hadoop, Spark, Hive. Hän osaa käyttää näiden edellyttämiä ympäristöjä ja niiden palveluita esimerkiksi AWS ja Azure alustoilla. Häntä tarvitset erityisesti IoT-hankkeissa ja suurten datamäärien kanssa.
  3. Koodariaivo. Tämä henkilö osaa ohjelmoida. Hän käyttää sujuvasti eri avoimeen lähdekoodiin perustuvia kieliä kuten R ja Python. Tämän lisäki hän osaa myös perinteisimpiä kieliä kuten Javaa ja C++:aa.
  4. Algoritmiaivo. Tämä kaveri on se joukon matemaatikko. Hän osaa käyttää analytiikkatyökaluja kuten SAS:ia sekä avoimeen koodiin perustuvaa R:ää. Myös esimerkiksi IBM SPSS on hallussa. Hän ymmärtää mitä algoritmia pitää käyttää ja parhaassa tapauksessa osaa myös muodostaa niitä. Hän on se joka kertoo mitä datassa pitää olla analysointia varten ja tekee sinulle käppyröitä.
  5. Business-aivo. Tämä henkilö ymmärtää liiketoiminnallisia tavoitteita ja pystyy selvittämään ratkottavia ongelmia sekä toimimaan tulkkina teknologiaorientoituneiden ja liiketoimintaorientoituneiden ja/tai asiakkaiden kanssa. Tähän kelpaa melkein kuka vain kenellä on tarvittavasti nopeaa omaksumiskykyä, strateginen pitkän aikavälin ja suuren kokonaisuuden ajatusmaailma ja hyvät ilmaisutaidot.

Yksinkertaistettuna: vähemmällä ei kannata lähteä liikenteeseen toivoen tuloksia. Monet yritykset lähtevät nostamaan näitä rooleja omasta IT-organisaatiosta ja se voi hyvin toimia, kunhan muistaa nämä tarvittavat viisi eri roolia. Pyydän kiinnittämään huomiota tavoitteisiin. Mitä aiot saada aikaiseksi? Mikä on ydinosaamistanne? Huomioi mainitsemani osaamisen laajuus analytiikan saralla; pystytkö kokonaisuuteen? Mainitsin jo aiemmassa kirjoituksessani alan resurssipulan. Me jos joku tiedämme sen, koska etsimme koko ajan joukkoomme huippuosaajia kasvamaan kanssamme ja viihtymään analytiikkakaupassamme.

Mikäli  haluat pienentää riskiä datan luomien mahdollisuuksien käynnistämisessä tai haluat tuloksia nopeammin: täydennä tiimiäsi, vaikka vain hetkellisesti, ulkopuolisilla osaajilla.Lisäksi tutustut toimittajien ratkaisuihin ennen kuin lähdet rakentamaan omaasi.

Näin saat datasta irti haluamasi asiat ja tutustut juuri oman yrityksesi mahdollisuuksiin. Korostan tässä kohtaa, että kirjoitukseni ei ole sisällöllisesti mitään uutta ja mullistavaa, kuten ei ole koneoppiminen tai virtuaalitodellisuuskaan. Sovellutuksia on käytössä laajalti ja ei kannata ahdistua mikäli ihan jokainen hanska ei sovi omaan käteen. Teknologiat ja osaaminen ovat olemassa – sitä on varmasti saatavilla aina ulkopuolisesti. Business casea ei aina vain löydy ja se pitää hyväksyä, mutta samalla tulee kannustaa kokeilevaan kulttuuriin kilpailuedun säilyttämiseksi. Voittaahan joku lotossakin melkein joka viikko! Omaan tekemiseen tulee uskoa, jotta onnistuminen on mahdollista. Ainoastaan tekemällä päästään eteenpäin.

Me autamme!

Meiltä Avarealta saat tarvittavia osaajia lyhyeen ja pitkään tarpeeseen. Lähes 50 aivollamme on kaikilla  laaja kokemus eri toimialoista oman asiantuntijuudensa lisäksi. Olemme kiinnittäneet erityistä huomiota markkinoinnin ja HR:n tarpeisiin palveluissamme / tuotteissamme ja näihin kannattaa tutustua. Analytiikkatiimi on helposti kasassa avullamme!

Blogi-postauksetUutisia analytiikastaLue lisää osaamisestamme!Lue lisää palveluistamme!